De eerste week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Shanice Sloot - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Shanice Sloot - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Shanice

16 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Na een leuk en gezellig afscheidsfeestje was het dan echt zover, ik zou weer voor een paar maanden weg gaan en mijn lieve familie en vrienden een lange tijd niet zien. Gelukkig hoefde ik niet alleen te reizen vanaf Schiphol, want de eerste stop richting Dubai kon ik samen met Jazz, Donna en Jaimy reizen en we zouden daar dan 2 dagen samen doorbrengen.
Toen we in Dubai aankwamen was het 06:15 en was het al rond de 25 graden.. Toen we bij het hotel aankwamen vertelde de vrouw aan de balie dat we uit respect naar de mensen die aan het vasten waren vanwege Ramadan als vrouw een lange broek moesten dragen en een shirt dat de schouders zou bedekken, dus Donna en ik deden daar braaf aan mee. Na een lekker ontbijtje in het hotel zijn we de stad te voet gaan verkennen en hebben de jongens gelijk een mooi hoofddeksel gehaald om zich helemaal in te leven in het leven daar. Na een paar stappen lopen terwijl het 40 graden was, plakte mijn kleding al lekker aan m'n lichaam en had ik natuurlijk ook dorst. Omdat we vanwege Ramadan niet in het openbaar mochten drinken hebben we stiekem slokjes water moeten nemen in de WC en ik heb me nog nooit zo sneaky gevoeld om water te drinken. We zijn daarna naar de Burj Kalifa, het hoogste gebouw ter wereld, gegaan en hebben we daar ook de lift naar boven genomen. Wat een uitzicht! Als je door de stad loopt heb je, naast de belachelijk hoge temperatuur, niet door dat je midden in de woestijn zit dus het was wel apart om dat dan te kunnen zien! Op zoek naar verkoeling namen we na dit uitstapje een duik in het zwembad in het hotel, maar helaas was zelfs deze opgewarmd door het warme weer.
'S avonds hebben we lekker gegeten in een restaurantje aan het water en zagen we verschillende boten voorbij varen, waarvan sommige helemaal verlicht waren met een soort kerstverlichting. Na ons eten hebben we zelf ook een boottochtje gehad en daarna zijn we lekker ons bed in gedoken met de planning om weer vroeg op te staan. Nou, dat ging niet helemaal volgens plan: wekker vergeten te zetten. Gelukkig werden we alsnog om 10 uur wakker door het geklop op onze deur en konden we onze tour doorzetten. Een lekker dagje strand stond op de planning en na een hele lange reis kwamen we eindelijk aan op onze bestemming. Wow, het water van de zee was zo mooi blauw en doorzichtig! Het was erg lekker op het strand, maar zonder water te kunnen drinken was het toch een beetje risky. Toen we weg gingen voelden we ons ook allemaal niet helemaal fit en zijn we snel weer de WC in gedoken om stiekem uit ons flesje te drinken. Wat een moeite allemaal om daar te zijn tijdens Ramadan zeg! In het hotel moest ik als enige al snel mijn koffers pakken en werd ik al afgezet op het vliegveld. Jaimy was gelukkig met me mee, dus we konden nog even met z'n 2en eten voordat we elkaar een tijd niet zouden kunnen zien. Aangezien Jaimy, Donna en Jazz nog met iemand hadden afgesproken om in Dubai een drankje te doen ging Jaim al snel weg en na een toch best wel zwaar afscheid begon mijn persoonlijke avontuur echt.

Next stop: Johannesburg! Ik zou 1 uur en 40 minuten overstaptijd hebben, maar na 40 minuten vertraging was dit nog maar een klein uurtje. Je kan je voorstellen dat ik toch best aan het stressen was, aangezien ik echt niet wist waar ik heen moest en ik eerst mijn koffers moest ophalen en ze dan weer opnieuw moest inchecken.. En dat allemaal in 1 uur!! Bij de bagageband duurde alles voor mijn gevoel erg lang, dus toen ik eindelijk mijn bagage had had ik nog maar 30 minuten. Ik sprintte met mijn karretje en de bagage naar de eerste incheckbalie die ik tegen kwam (ik was al blij dat ik die zag) en de vrouw achter de balie zei dat ik verkeerd was en nog verder moest sprinten en de lift moest nemen. Na heel veel gehaast en stress kwam ik eindelijk bij de goede balie aan, die zei dat ik echt nét op tijd was om mijn koffer in te checken. Pff, gelukkig maar.. Daarna moest ik doorsprinten naar de gate, want die was ook nog een stuk verderop. Ook daar was ik 5 minuten voor sluitingstijd aangekomen, dus ik heb het gelukkig allemaal net gehaald.
Het vliegtuigje was erg klein, maar heeft me wel veilig op de bestemming gebracht: Port Elizabeth, ook wel "the friendly city" genoemd. En dat merkte ik gelijk, want toen ik op het vliegveld naar de WC ging werd ik al vrolijk begroet door een vrouw die me gelijk de weg wees. Met de shuttle van NMMU (nelson mandela metropolitan university) werd ik naar mijn huis gebracht, waar 2 huisgenootjes mij al zaten op te wachten. Daar kwam ik er ook achter dat ik met 10 huisgenoten woon. Het huis is best wel mooi en heeft zelfs een zwembad in de achtertuin. In totaal zijn we met 8 meiden in het huis en de 3 jongens hebben hun eigen minihuisje in de garage, waar zij ook kunnen douchen en koken. Op het moment zijn we nog maar met 7 meiden, de 3 jongens en 1 meisje moeten nog steeds hier aankomen. Ik kreeg eerst een kleine kamer aangewezen met een eenpersoonsbed en was jaloers om te zien dat mijn huisgenootje een grote kamer had met een tweepersoonsbed. Zij was op een of andere manier jaloers op mijn kamer en wilde wel met mij ruilen. Daar hoefde ik natuurlijk geen twee keer over na te denken! Hello masterbedroom!!
Mijn eerste dag hier heb ik doorgebracht in het winkelcentrum. Nee niet om leuk te shoppen, maar om beddengoed en een simkaart te regelen. Onze huisbaas had ons daar afgezet en zou ons "over een tijdje" weer ophalen.. Ik heb gelijk weer kennis gemaakt met het Zuid-Afrikaanse besef van tijd en hun manier van leven, want wij hebben na het shoppen wel 1,5 uur gewacht totdat ze er eindelijk was. Het was een vermoeiende eerste dag, helemaal na al dat reizen.

De volgende ochtend moesten mijn roomies Anne (uit Duitsland), Kiara (uit USA) en ik weer vroeg opstaan omdat we meegingen op het orientation weekendje naar Tsitsikamma park. Onderweg zijn we gestopt bij een restaurantje om 'roosterkoek met curry' te eten en van het mooie landschap te genieten. Eenmaal bij de accommodatie werden de kamers verdeeld en hebben we daarna een kennismakingsspel gespeeld waarbij de groep in 4 teams werd verdeeld: Paars, Rood, Wit en Groen. Elk team moest een eigen naam bedenken en een vlag maken en zelf een oorlogskreet bedenken. Ik mocht zelf deel uitmaken van de 'Red Rhinos' en hoe fanatiek we ook waren, elk spelletje dat we deden hebben we helaas verloren... 's avonds hebben we met z'n allen rond het kampvuur gezeten en daar kwam ik er achter dat er 2 jongens uit Nijmegen waren die ook hier op exchange zijn, dus het was wel leuk om even Nederlands met hun te kunnen praten.
De volgende dag gingen we tokkelen over een rivier met een waterval en zijn we gaan wandelen door het Tstitsikamma national park, wat echt supermooi was. 's avonds hebben we weer gezellig met een drankje bij het kampvuur afgesloten en zijn we gaan slapen. Na dit weekend heb ik superveel mensen ontmoet en ben ik superblij dat ik mee ben gegaan om het mooie landschap te kunnen zien.

Op maandag was het tijd voor de orientation week waarin alle info die we nodig hebben wordt verteld en we een tour in de stad en op de campus kregen. Tijdens de orientation word ons erg vaak gezegd dat we 's avonds niet alleen over straat mogen, altijd in groepen moeten lopen en dat we altijd op moeten letten. Toch best apart..
Onze campus is letterlijk op een natuurreservaat (!) waardoor er superveel apen en andere dieren rondlopen. De zebra's zijn ook al een paar honderd meter verder gespot. Aan het begin van de week kregen we verschillende kortingsbonnen voor bier of eten bij restaurants en daardoor ben ik tot nu toe elke dag uit eten geweest. Het eten hier is supergoedkoop, voor een tientje kan je lekker uitgebreid eten en drinken. Het vervoer hier wordt voornamelijk geregeld door taxi's. De universiteit heeft ons 2 verschillende taxibedrijven aangeraden, maar al gauw kwamen we er achter dat 1 waarschijnlijk niet eens een geldig certificaat heeft en de ander drugs heeft geprobeerd te verkopen aan studenten. Dat gaat dus lekker. Een andere optie zijn de taxi minivans die rondrijden, waar ongeveer 20 man in past, ook al worden deze niet aangeraden door de uni. Toch wilden wij als nieuwsgierige international students even kijken hoe dat was, maar al gauw kwamen we er achter dat we dat nevernooit meer gaan doen. Terwijl we aan het rijden waren liet 1 man de schuifdeur open en was hij aan het rondschreeuwen of er nog andere mensen mee moesten. Pas toen het busje vol was, gingen we naar onze bestemming rijden en onderweg zijn er vele stops gemaakt om toch even te kijken of er niet nog iemand bij paste. Bij 1 van deze stops kwam er een man bij de taxi die de grap maakte dat we onze telefoons moesten geven en dat we anders dood gingen. Ja je snapt dat we blij waren dat we dit busje heelhuids uit zijn gekomen. NEVEREVER AGAIN!

Tijdens de orientation hebben we ook een workshop gehad met afrikaans drummen en dansen, dit was echt superleuk! we kregen zelf afrikaanse schmink op en gingen als grote groep met z'n allen helemaal los. Na deze workshop ben ik met een paar vrienden naar het strand gegaan, waar we vanaf de kust al gelijk dolfijnen zagen zwemmen. prachtig!

In ons huis hebben we trouwens geen centrale verwarming, dus het is ijskoud! ik ben blij met mijn nieuwe elektrische dekentje en verwarming die me lekker warm houden 's nachts. In Zuid-Afrika is er ook een begrip genaamd load-shedding. Dit betekent dat de elektriciteit voor 2 uur wordt uitgeschakeld op verschillende dagen. Gister heb ik de eerste 2 meegemaakt, de eerste terwijl we in de supermarkt stonden en de tweede toen we langs wat winkels liepen. Beide keren rende ik naar mijn vriendinnen om ze vast te houden haha. Gelukkig zijn ze er hier aan gewend en schakelen ze na een halve minuut al over op generators, maar die paar seconden in het donker zijn toch wel even schrikken. Gelukkig heb ik een app ontdekt die aangeeft wanneer het gebeurt zodat ik nu weet wat ik kan verwachten.

Al met al heb ik het echt heel erg naar m'n zin hier en ben ik benieuwd naar alles wat er nog gaat komen. Ik heb nu al zoveel leuke mensen ontmoet en we hebben al ontdekt dat er elke avond een bepaalde plek is waar mensen heen gaan.. Zo is dinsdag bijvoorbeeld karaokeavond en is er op woensdag een sushitent die 50% korting geeft. Op donderdagavond komen vrouwen gratis binnen in een bepaalde club, dus misschien dat ik daar straks wel heen ga met mijn huisgenootjes. Eerst maar even koken..

Ik hou jullie op de hoogte!! XXX

  • 23 Juli 2015 - 14:51

    Tante Shelley:

    Ooh shanice wat een fantastisch verhaal! Zebra enz op 100 meter afstand?! Wauw. Weed voorzichtig met de taxi's dus...wat een spanning daarmee zeg! Fijn dat je in je verhaal het ook al hebt over vrienden. Blij dat je het al naar je zin hebt. Geniet ervan lieverd! Ben trots op jou.


    P.s. vandaag risolles bij oma tien gemaakt....oke mislukt

  • 23 Juli 2015 - 15:47

    MamaCis:

    Fantastisch verhaal! Je foto's zeggen ook een heleboel! Blij dat je het goed maakt daar, maar wie had anders verwacht! Tot snel! Ik hou van je!
    XXX.

  • 23 Juli 2015 - 19:43

    Gf Wattimena:

    heeeel duidelijk mooi verslag,...je bent zeer verstandig, waauw, petje af,...echt wel,..XXX

  • 23 Juli 2015 - 21:21

    Anne:

    Hahaha wat leuk om te lezen, en ook wel erg herkenbaar! Die taxi minivans zijn echt een drama he! Elke keer als ik dacht dat het busje vol zat werden er weer mensen bij gepropt! Hilarisch!

    Ik heb trouwens een nummer voor je van een goed taxi bedrijf in PE. Super leuke mensen, zijn we ook mee op stap geweest en zo. :) ik zal het zo eens even opzoeken!

    Is er bij de karaoke avond nog steeds een meisje die 'like diamonds in the sky' danst en zingt? ;-)

    Have fun! X

  • 23 Juli 2015 - 22:58

    Annie Van Beusekom:

    Lieve Chanice
    Jammer dat ik deze keer niet bij jou feest kon zijn,
    ik wens je een fijne tijd daar, en voorzichtig Zijn.
    Leuk om je verhaal te lezen, en wat je nog allemaal gaat beleven daar,
    veel liefs van Annie

  • 23 Juli 2015 - 23:58

    Imke:

    Lieve sha,

    Wat een verhalen!
    Ik ben zo benieuwd hoe het daar is en heb veel zin je weer te zien!!
    Bijna kan ik met je mee gaan stappen en je inmaken met karako zingen! Haha

    Xxxxx

  • 24 Juli 2015 - 12:19

    Teuni Visser:

    Leuk om de belevenissen van een Barneveldse volleybalster te volgen, veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Shanice

Actief sinds 20 Aug. 2012
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 14307

Voorgaande reizen:

06 Juli 2015 - 30 Januari 2016

Port Elizabeth, South Africa

25 Augustus 2012 - 20 Juli 2013

Fli Fla Florida

Landen bezocht: