Het einde is in zicht.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Shanice Sloot - WaarBenJij.nu Het einde is in zicht.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Shanice Sloot - WaarBenJij.nu

Het einde is in zicht..

Blijf op de hoogte en volg Shanice

21 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Het einde van dit semester is alweer in zicht, of ik het nou leuk vind of niet.. Man wat gaat de tijd hier toch snel en wat maak ik veel mee. Ondertussen heb ik weer lekker veel gesurft, veel gereisd en nog meer leuke mensen ontmoet (o ja en heel veel gegeten tante Shelley). Over drie weken beginnen mijn tentamens al, wat dus betekent dat ik daarna officieel klaar ben met mijn exchange semester. Raar om bij stil te staan, want eigenlijk wil ik hier helemaal nog niet weg! Voel me echt op m’n plek op het moment en heb geweldige mensen om me heen.. Ik denk dat ik deze laatste weken dan maar extra moet gaan genieten. Ondertussen heb ik ook weer iets supermoois om naar uit te kijken voor na het semester, want ik ben nu samen met Jaimy een reis aan het plannen. Hoe lang we gaan reizen en welke route precies, weten we nog niet, dus het is allemaal nog een beetje spannend..

Ondertussen heb ik hem ook weer een keer mogen opzoeken dichtbij Kaapstad, omdat daar een driedaags festival was. Helaas werd ik de nacht voor het festival ziek, waardoor ik niet optimaal heb kunnen genieten, maar alsnog was het een heel leuk weekend, waar mijn vrienden en Jaimy’s vrienden allemaal waren en we dus allemaal samen konden feesten. Ziek zijn en dan een festival bezoeken maakt het allemaal niet echt beter. De hele nacht door muziek en dronken mensen die op onze tent vielen.. Een vriend van me is letterlijk op m’n hoofd gaan staan toen hij naar z’n eigen tent probeerde te lopen! Gelukkig kon ik er later wel om lachen..

Na dit festival heb ik nog een dagje alleen met Jaimy in Kaapstad zelf mogen doorbrengen, maar omdat hij naar de uni moest en ik moest studeren voor mijn opkomende tentamens heb ik hem die dag alleen maar ’s avonds gezien. Het was voor mij eigenlijk ook wel leuk om daar in een café te studeren met een van z’n huisgenoten, omdat ik zo toch een beetje kon voelen hoe het was om daar te moeten studeren.
Toen ik terug kwam in PE moest ik gelijk door met studeren, want ik had twee toetsen de week erna. Ik had al erg veel geleerd de weken voordat het festival begon, maar ziek zijn en dan naar een festival gaan hielp niet echt in mijn voorbereiding.. Toch maar een bezoekje aan de dokter gedaan, die me een antibioticakuur van 5 dagen voorschreef zodat ik toch 1 van mijn toetsen kon maken.. De ander heb ik besloten de week erna te schrijven, maar omdat dat natuurlijk niet zomaar kon moest ik nu in plaats van 4 hoofdstukken 8 hoofdstukken leren.. Eigenlijk alleen maar beter, want over een paar weken heb ik ook over al deze hoofdstukken het examen.

Het weekend na deze toets ben ik samen met 4 vrienden naar Hogsback gereden, waar hele mooie wandelroutes zijn en het de hele tijd lijkt alsof je in een sprookje bent. Het ecohostel waar we in verbleven zorgde ervoor dat ik helemaal tot rust kwam en dicht bij de natuur was. Ze proberen hier alles self-sustainable te maken en dus alles zelf te verbouwen en te hergebruiken. Dat betekende ook dat ik het hele weekend een composttoilet moest gebruiken, wat nog al een ervaring was.. Al helemaal omdat er geen deur in het toilet zat en er gewoon recht voor het toilet (!) een pad liep. Het was voor mij echt een interessant weekend waarin ik veel heb geleerd van de eigenaar (Shane) en superveel mooie dingen heb mogen zien. Op vrijdag kwamen we aan in het hostel en hebben we eigenlijk vooral gechillt in de receptie, waar een vuurkorf in het midden was, en er allemaal schommels omheen waren waardoor wij allemaal lekker warm richting het vuur konden schommelen. Het was echt een geweldige plek, waar ik eigenlijk niet meer weg wilde gaan. Zelfs de douches in het hostel waren zo ontzettend mooi! De douches waren gewoon buiten en waren open richting de bergen, zodat je tijdens het douchen van het prachtige uitzicht kon genieten. Shane was eerst een succesvolle chefkok met een eigen catering bedrijf in Kaapstad, maar heeft toen uiteindelijk besloten om terug naar de natuur te gaan en te wonen in Hogsback. Dit betekende dat wij superlekkere maaltijden voorgeschoteld kregen, waarvan ik zelf nog nooit had gehoord. Tegelijkertijd waren er 9 honden die bij het hostel wonen, die allemaal heel erg van knuffelen houden. Voor mijn huisgenootje Kiara leek het alsof ze in de hemel was beland.. Ze mist haar hond in Amerika zo erg dat ze de hele avond met 2 honden lag te knuffelen op een mega zitzak en daar zelfs in slaap is gevallen. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om een lange wandeling te doen door het oudste bos van Zuid-Afrika waarbij we 3 mooie watervallen hebben mogen zien en er zelfs bij 1 hebben kunnen zwemmen. De hele wandeling had ik het gevoel dat ik in een soort van sprookjesbos was, we zijn ook meerdere bomen tegen gekomen die lange hangende takken hadden, waar we letterlijk in konden zitten en konden schommelen. Na de wandeling kwamen we terug bij het beginpunt, waar een badkuip staat en je een supermooi uitzicht hebt over de bergen en de vallei daar. Mijn vrienden hadden allemaal al foto’s erin gemaakt voordat we gingen wandelen, maar ik zei dat ik er na de wandeling echt in ging zitten en een bad ging nemen. En My god, wat was dit een lekker welverdiend bad.. Het water werd met vuur opgewarmd, waardoor ik een lekker warm bad had met een geweldig uitzicht. Naast de jaloerse vrienden die zaten te klagen dat zij er ook in wilden was het een perfect bad. Toen het water eindelijk afgekoeld was moest ik er toch echt uit en gingen we weer terug naar het hostel om een lekkere maaltijd te hebben. In het hostel was er deze week ook een cursus voor andere mensen die Eco wilden leven, waardoor er veel interessante mensen waren die heel veel over de natuur wisten en best wel zweverig waren over hoe alles in het leven met elkaar in verbinding met elkaar staat. Na het eten zaten we met z’n allen om een kampvuur en vertelden ze ons over hoe zij in het leven staan en het was gewoon best wel grappig om te horen hoe andere mensen daar over denken.

De volgende ochtend gingen we met z’n 5en een uurtje paardrijden en gingen alle honden met ons mee op avontuur. Shane leerde ons op bepaalde stukjes hoe je in draf en in galop moest zitten en dat was nogal een avontuur. Al helemaal omdat de enige jongen die mee ging paardrijden (de ander bleef in het hostel) van zijn paard af viel toen we in galop waren. Van tevoren had Shane ons uitgelegd dat we een klikgeluidje moesten maken als we ons paard wilden laten lopen en als we hem wilden laten stoppen moesten we rustig “woo” zeggen. Hij zei dat het paard zou alleen stoppen als je het rustig zou zeggen, want als je het te enthousiast zegt denkt hij dat je het leuk vind en dan gaat hij alleen maar harder rennen. Je snapt dat dat niet gelijk goed ging..
Toen we in galop zaten en ik Ama van zijn paard af zag vallen schrok ik en moest ik tegelijkertijd keihard lachen. En probeer dan nog maar rustig “woo” te zeggen. Dat ging natuurlijk voor geen ene meter hahaha. Mijn paard bleef maar doorgaan en ik maar lachen, terwijl ik steeds nerveuzer werd en nog harder ging lachen.. Het duurde even, maar uiteindelijk kwamen we allemaal wel tot een stop en was er gelukkig niks aan de hand met Ama, maar het was zeker wel het hoogtepunt van het paardrijden.. ’s Middags zijn we nog een paar eco kunstwerken gaan bezoeken en zijn we daarna weer lekker richting PE gereden.
Ondertussen heb ik alweer een paar keer gesurft en heb ik ook een secret surf spot hier gezien waar mijn surfleraar me mee naartoe nam. Helaas kon ik hier zelf niet surfen omdat er superveel stenen waren daar en de golven heel groot kunnen worden, maar dat uurtje kijken was geweldig voor mij. Diezelfde middag ben ik zelf met m’n vrienden gaan surfen en kon ik eindelijk opstaan op een shortboard, waarna ik eigenlijk gelijk voorover plat het water in ging en in een soort van wasmachine terecht kwam en mijn hoofd stootte. Toch maar gelijk gestopt daarna en even een dagje niet meer gesurft.. Maar vandaag is het weer zover! Eigenlijk moet ik veel dingen doen voor m’n studie, maar surfen klinkt gewoon net iets beter. Vandaag zijn er protesten bij onze uni tegen het verhogen van het collegegeld, waardoor er geen lessen zijn vandaag. Yeah! Overdag lekker surfen en dan kan ik ’s avonds nog wel even huiswerk maken..

Ondertussen probeer ik mijn reisplannen voor na het semester al te maken met Jaimy en moet ik me ook voorbereiden voor de tentamens die dan komen.. Ik heb het idee dat ik tijdtekort heb hier, maar tegelijkertijd ben ik ook wel weer toe aan iets nieuws. We gaan wel zien hoe het allemaal gaat lopen. Laat ik in de tussentijd maar lekker blijven genieten.

Zie jullie 'snel' !

• 21 Oktober 2015 - 11:39

Corine:

Wow!!!!!! Wat een heerlijke verhalen weer. Dat je het ook nog op kunt brengen om te studeren.... Super knap! Ben ook reuze benieuwd wat voor reis je met Jaimy gaat maken.... Keep us posted!!!! Dikke knuf!!!!!!!!

• 21 Oktober 2015 - 11:42

Marloes:

Leuk Shanice! Nog even lekker genieten! En succes met je toetsen!

• 21 Oktober 2015 - 11:58

Amélie Pauwels:

Lieverd heel veel succes met de tentamens alvast! kan niet wachten je weer te zien!!
    Knuff xx

• 21 Oktober 2015 - 13:08

Elles:

Is die Shane nog single? ;-) Gaaf Sha, wat een geweldige avontuur! Succes met je tentamens en veel plezier daarna met Jaimy. X

• 21 Oktober 2015 - 21:53

Mama:

Inderdaad tot snel!! Miss you met je prachtige verhalen!!

• 24 Oktober 2015 - 16:54

Gerjanneke :

Wauw...wat maak je super veel mooie en leuke dingen mee! En straks ook nog een reis met je vriendje. Geweldig! Geniet en succes met de toetsen. Xxx